Test kompetencji jezykowej dla klasy V zatytułowany"Grzybobranie"sprawdza wiedzę i umiejetności przewidziane podstawą programową.Moze być wykorzystany przez nauczycieli języka polskiego, którzy przygotowują swoich uczniów do sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej.
TEST KOMPETENCJI JĘZYKOWEJ – KLASA V
GRZYBOBRANIE
Grzybów było w bród: chłopcy biorą krasnolice,
Tyle w pieśniach litewskich sławione lisice,
Co są godłem panieństwa, bo ich czerw nie zjada,
I dziwna, żaden owad na nich nie usiada.
Panienki za smukłym gonią borowikiem,
Którego pieśń nazywa grzybów pułkownikiem.
Wszyscy dybią na rydza; ten wzrostem skromniejszy
I mniej sławny w piosenkach, za to najsmaczniejszy,
Czy świeży, czy solony, czy jesiennej pory,
Czy zimą. Ale Wojski zbierał muchomory.
Inne pospólstwo grzybów pogardzone w braku
Dla szkodliwości albo niedobrego smaku;
Lecz nie są bez użytku, one zwierza pasą
I gniazdem są owadów i gajów okrasą.
Na zielonym obrusie łąk, jako szeregi
Naczyń stołowych sterczą: tu z krągłymi brzegi
Surojadki srebrzyste; żółte i czerwone,
Niby czareczki różnym winem napełnione;
Kozak, jak przewrócone kubka dno wypukłe,
Lejki, jako szampańskie kieliszki wysmukłe,
Bielaki krągłe, białe, szerokie i płaskie,
Jakby mlekiem nalane filiżanki saskie,
I kulista, czarniawym pyłkiem napełniona
Purchawka, jak pieprzniczka – zaś innych imiona
Znane tylko w zajęczym lub wilczym języku,
Od ludzi nie ochrzczone, a jest ich bez liku.
Adam Mickiewicz ”Pan Tadeusz”: fragm.. Księgi III
- Tekst ten jest napisany:
- prozą
- wierszem
- nie można tego określić
- żadna odpowiedź nie jest poprawna
- Jakich grzybów poszukiwały dziewczęta?
- rydzów
- borowików
- kozaków
- surojadek
- Dlaczego wszyscy grzybiarze chcieli znaleźć rydza?
- sławiono go w pieśniach litewskich
- czerw go nigdy nie zjadał
- nazywano go grzybów pułkownikiem
- był najsmaczniejszy
- Jakie kolory pojawiają się w tekście?
- zielony, biały, żółty
- czerwony, czarny, szary
- biały, żółty, szary
- srebrzysty, czerwony, różowy
- Określenie zielony obrus łąko to:
- wyraz dźwiękonaśladowczy
- porównanie
- personifikacja
- metafora
- Po ile sylab mają cztery pierwsze wersy tekstu?
- 10
- 11
- 12
- 13
- Wypisz z tekstu 4 epitety wraz z wyrazami, które określają. Podkreśl epitety.
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Z jakich części mowy są zbudowane związki, które zapisałeś w zadaniu nr 7? Odpowiedz pełnym zdaniem.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Zmęczony grzybiarz odpoczywał w cieniu zielonego, rozłożystego i pachnącego żywicą drzewa.
Powyższe wypowiedzenie to:
- zdanie pojedyncze
- zdanie złożone podrzędnie
- zdanie złożone współrzędnie
- równoważnik zdania
- Jakie znaki interpunkcyjne znajdują się w tym tekście?
- średnik, kropka, przecinek, cudzysłów
- przecinek, kropka, wielokropek, średnik
- dwukropek, średnik, przecinek, myślnik
- kropka, dwukropek, przecinek, wykrzyknik
- Informacje na temat Adama Mickiewicza znajdziesz w:
- „Słowniku języka polskiego”
- „Encyklopedii Powszechnej PWN”
- „Słowniku pisarzy polskich”
- „Słowniku frazeologicznym”
- Utwórz rodzinę wyrazów. Podaj co najmniej dwa wyrazy.
- grzyb - . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- smak - . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- W którym szeregu znajdują się wyrazy uporządkowane alfabetycznie?
- surojadki, lisice, lejki, muchomory, purchawki
- lejki, lisice, rydze, surojadki, kozaki
- bielaki, borowiki, lisice, kozaki, muchomory
- borowiki, pieprzniczki, purchawki, rydze, surojadki
- Ostatnio jak grzyby po deszczu powstają wypożyczalnie płyt DVD.
Podkreślone wyrażenie w powyższym zdaniu oznacza tyle samo co:
- niespodziewanie
- szybko i licznie
- nielegalnie
- rzadko
- Wybierz z tekstu cztery wyrazy z trudnością ortograficzną i wyjaśnij ich pisownię.
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Napisz opowiadanie pt. „To było niezwykłe grzybobranie”. Zamieść w nim opis wybranej rośliny, na którą można natknąć się w lesie.
KLUCZ ODPOWIEDZI DO TESTU GRZYBOBRANIE
Numer zadania |
Odpowiedzi i kryterium punktowania |
Suma punktów |
1. |
B Wskazanie na podstawie tekstu poprawnej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
2. |
B Wskazanie na podstawie tekstu poprawnej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
3. |
D Wskazanie na podstawie tekstu poprawnej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
4. |
A Wskazanie na podstawie tekstu poprawnej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
5. |
D Wskazanie na podstawie testu poprawnej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
6. |
D Udzielenie prawidłowej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
7. |
Na przykład: niedobrego smaku, zielonym obrusie, krągłymi brzegi, surojadki srebrzyste Poprawne wypisanie z tekstu epitetów wraz z wyrazami, które określają i podkreślenie epitetów- 2 pkt |
2 pkt |
8. |
Związki zapisane w zadaniu nr 7 zbudowane są z rzeczownika i przymiotnika. Prawidłowa odpowiedź udzielona w formie pełnego zdania- 1 pkt |
1 pkt |
9. |
A Udzielenie prawidłowej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
10. |
C Udzielenie prawidłowej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
11. |
C Udzielenie prawidłowej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
12. |
Na przykład:
- grzybiarz, grzybobranie
- smaczny, smakować
Prawidłowo wymienione co najmniej dwa wyrazy należące do rodziny wyrazów grzyb – 1 pkt Prawidłowo wymienione co najmniej dwa wyrazy należące do rodziny wyrazów smak- 1 pkt |
2 pkt |
13. |
D Udzielenie prawidłowej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
14. |
B Udzielenie prawidłowej odpowiedzi- 1 pkt |
1 pkt |
15. |
Na przykład: grzyby-„rz” po spółgłosce „g”, pospólstwo-pospolity, litewski-przymiotnik utworzony od nazwy państwa, gajów- „ó” w zakończeniach dopełniacza liczby mnogiej rzeczowników rodzaju męskiego Prawidłowo zapisane cztery wyrazy z trudnością ortograficzną wybrane z tekstu wraz z uzasadnieniem ich pisowni- 2 pkt |
2 pkt |
16. |
Uczeń może posłużyć się w swoim opowiadaniu tekstem Mickiewicza lub własnymi doświadczeniami.
Zachowanie formy opowiadania- 1 pkt Realizacja tematu (uwzględnienie opisu)- 1 pkt Kompozycja wypowiedzi- 1 pkt Spójność i logiczność wypowiedzi- 1 pkt Poprawność językowa (dopuszczalny 1 błąd)- 1 pkt Poprawność ortograficzna i interpunkcyjna (dopuszczalny 1 błąd ort. i 1 błąd interpunkcyjny)-1 pkt |
6 pkt |
KARTOTEKA TESTU GRZYBOBRANIE
Numer zadania |
Badana czynność ucznia Uczeń potrafi: |
Standard |
Typ zadania |
1. |
- odróżnić test pisany prozą od tekstu pisanego wierszem |
- określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu |
WW |
2. |
- odszukać dane w tekście i prawidłowo odpowiedzieć na pytanie |
- odczytuje dane z tekstu i odpowiada na pytania z nim związane |
WW |
3. |
- odszukać dane w tekście i prawidłowo odpowiedzieć na pytanie |
- odczytuje dane z tekstu i odpowiada na pytania z nim związane |
WW |
4. |
- odszukać dane w tekście i prawidłowo odpowiedzieć na pytanie |
- odczytuje dane z tekstu i odpowiada na pytania z nim związane |
WW |
5. |
- nazwać podany środek stylistyczny |
- określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu |
WW |
6. |
- policzyć sylaby w wersie |
- odczytuje dane z tekstu I odpowiada na pytanie |
WW |
7. |
- wskazać w tekście epitety i wyrazy, które są przez nie określane |
- określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu - odczytuje dane z tekstu i odpowiada na pytanie |
KO |
8. |
- nazwać części mowy - udzielić odpowiedzi na postawione pytanie w formie pełnego zdania |
- posługuje się poznanymi terminami |
KO |
9. |
- odróżnić typy wypowiedzeń |
- posługuje się poznanymi terminami |
WW |
10. |
- odszukać w tekście dane i prawidłowo odpowiedzieć na pytanie |
- odczytuje dane z tekstu i odpowiada na pytania z nim związane |
WW |
11. |
- odnaleźć potrzebne mu informacje; wie, gdzie je odnaleźć |
- wskazuje źródło informacji |
WW |
12. |
- utworzyć rodzinę wyrazów |
- posługuje się poznanymi terminami |
KO |
13. |
- uporządkować wyrazy w kolejności alfabetycznej |
- posługuje się źródłem informacji |
WW |
14. |
- wyjaśnić znaczenie związku frazeologicznego |
- dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne |
WW |
15. |
- wskazać wyrazy z trudnością ortograficzną i wyjaśnić ich pisownię, stosując zasady pisowni |
- odczytuje dane z tekstu - przestrzega norm ortograficznych |
RO |
16. |
- zredagować opowiadanie - sformułować wypowiedź poprawną pod względem językowym, ortograficznym, interpunkcyjnym i kompozycyjnym |
- pisze na temat i zgodnie z celem - buduje tekst poprawny kompozycyjnie, przestrzega norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych |
RO |
WW - zadanie zamknięte wielokrotnego wyboru
KO – zadanie otwarte z krótką odpowiedzią
RO – zadanie otwarte z rozszerzoną odpowiedzią
Opracowała: Beata Kołodziej
nauczyciel języka polskiego
w Szkole Podstawowej nr 4 w Łęcznej